Saturday 17 December 2011

Persoalan Solat Jama' dan Qasar



SOLAT JAMAK DAN QASAR
 
Allah SWT telah memberi kelonggaran/keringanan kpd umat Islam dlm mengerjakan ibadah solat dalam situasi tertentu khususnya ketika bermusafir.  Kelonggaran ini dinamakan RUKHSAH SOLAT.

Sabda Rasullah SAW ;
إن الله يحب أن تؤتى رخصـه كما يكره أن تؤنى معصـيته. رواه أحمد
“Sesungguhnya Allah suka dilaksanakan rukhsah (keringanan) yang diberikan olehNya seperti Allah membenci  dilakukan maksiat kepadaNya”. Hadis riwayat Ahmad.
Rukhsah Solat bertujuan supaya umat Islam dapat menunaikan fardhu Solat dalam apa keadaan sekalipun, di samping membuktikan bahawa agama Islam yamg mengambilkira  kebajikan umat dan bukanlah agama yang menyusahkan. Allah telah mensyariatkan Solat Qasar dan Solat Jamak sebagai rukhsah bagi mereka yang bermusafir.
 
SYARAT-SYARAT PERJALANAN (MUSAFIR) YANG DIBENARKAN UTK SOLAT QASAR/JAMAK
1. Musafir adalah utk tujuan yang baik, bukan utk melakukan maksiat.
2. Destinasi yang dituju melalui 2 marhalah (lebih kurang 91 KM).
3. Mengetahui destinasi yang dituju ( tahu jalannya, tidak tersesat).
 
HIKMAH DISYARIATKAN SOLAT QASAR/JAMAK
1. Meringan/memudahkan umat Islam utk menunaikan solat dalam perjalanan.
2. Tanda kasih sayang Allah kepada manusia.
3. Supaya solat fardhu dapat dilaksanakan dlm apa kedaan sekalipun.
4. Menggalakkan umat Islam bermusafir/melancong/ziarah-menziarahi  bagi menambahkan keimanan dan mengeratkan tali persaudaraan.

 
SOLAT QASAR
 
Bahasa ; Pendek dan ringkas.
Istilah   ; Memendekkan solat jenis 4 rakaat kepada 2 rakaat.
Jadi, solat yang boleh diqasarkan ialah Solat Zuhur, Asar dan Isyak.
 
SYARAT-SYARAT  SOLAT QASAR
1. Hendaklah melepasi semapadan kawasan tempat tinggal.
2. Tidak berniat bermukim melebihi  4 hari, tidak termasuk perjalanan pergi dan balik.
3. Tidak berimamkan imam yang solat tamam (sempurna) rakaatnya.
4. Masih dlm keadaan musafir ketika mengerjakan solat Qasar.
 
Cara Solat Qasar
1. Dikerjakan hanya 2 rakaat.
2. Lafaz niat adalah spt beikut ;
أُصَلِّي فَرْضَ الظُّهْرِ/ العَصْر/ العِشـَاءِ رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Zohor/Asar/Isya’ 2 rakaat Qasar kerana Allah Taala.

 
SOLAT  JAMAK
Bahasa : Himpun @ kumpul
Istilah   : Menghimpunkan 2 solat fardhu dalam satu waktu dgn syarat-syarat tertentu.
Solat  Jamak adalah terdiri daripada Zohor dan Asar, Maghrib dan Isya’.
 
Solat  Jamak terbahagi  kepada ;
1. JAMAK TAQDIM  – Menghimpunkan 2 solat Fardhu dalam waktu pertama. Cthnya menghimpunkan solat Zohor dan Asar dan menunaikannya dalam waktu Zohor.

SYARAT-SYARAT JAMAK TAQDIM 
1. Niat jamak dlm waktu pertama (Zohor/Maghrib).
Niat hendaklah dilakukan dalam solat terutama ketika takbiratulihram. Walau bagaimanapun, boleh dilakukan niat semasa (pada mana-mana bahagian) solat yang pertama sekalipun semasa memberi salam. (Bukannya selepas memberi salam sbb solat sudah habis/selesai).
2. Bertertib iaitu memulakan solat yang pertama (Zohor/Maghrib), kemudian diikuti dgn solat yang kedua (Asar/Isya) kerana waktu solat Jamak Taqdim adalah untuk waktu yang pertama  (Zohor/Maghrib), sedangkan solat yang kedua  (Asar/Isya), adalah pengikut bagi solat yang pertama, maka mestilah solat yang diikuti (solat pertama).
Jika dilakukan solat kedua-duanya dgn didahului oleh solat yang pertama, tiba-tiba terbatal solat yang pertama kerana tidak sempurna syarat dan rukunnya, maka terbatal juga solat yang kedua. Walau bagaimanapun, solat yang kedua menjadi solat sunat mengikut pendapat yang asah.

3. Berturut-turut kedua-dua solat iaitu tidak berlaku pemisahan yang lama di antara kedua-dua solat kerana jamak telah menjadikan kedua-dua solat tersebut sebagai satu solat, maka mestilah bersambung di antara kedua-duanya seperti rakaat-rakaat solat.
Kalau dipisahkan kedua-duanya oleh masa yang panjang walaupun kerana keuzuran spt terlupa atau pitam. Maka terbatallah jamak. Maka wajiblah ditunda solat yang kedua kepada waktunya sendiri kerana tidak memenuhi syarat jamak. Walau bagaimanapun, jika dipisahkan kedua-duanya umtuk tempoh sekejap spt oleh azan, iqamah dan bersuci maka tidak terbatal Jamak.
Tidak membatalkan jamak jika terpisah di antara 2 solat  kerana mendapatkan sedikit air utk berwudhuk kerana perbuatan tersebut adalah keperluan solat sebagaimana Iqamah, malah lebih utama lagi kerana wudhuk adalah syarat sah solat tetapi iqamah bukan syarat.

4. Perjalanan berterusan sehingga masuk waktu solat kedua. (sekurang-kurangnya TakbiratulIhram solat yang kedua). Sekalipun, selesai musafir tidak lama setelah TakbiratulIhram solat yang kedua. Tetapi jika selesai musafir sebelum memulakan solat yang kedua, maka tidak sah jamak kerana hilang sebab yang membolehkannya.
5. Kekal waktu solat yang pertama dengan yakin sehingga mendirikan solat yang kedua.
6. Zan (sangkaan yang kuat) bahawa solat yang pertama itu sah.
 
Cara melakukan solat JAMAK TAQDIM
1. Sunat @ afdhal melakukan solat waktu pertama dahulu  (Zohor/Maghrib) kemudian diikuti oleh Solat Waktu kedua (Asar/Isya’)
2. Selepas salam solat pertama,  sunat iqamah dan kemudian dirikan solat yang kedua.
3. Contoh lafaz niat Solat JAMAK TAQDIM
 
Solat  Zohor dan Asar  Jamak Taqdim
أُصَلِّي فَرْضَ الظُّهْرِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ العَصْر جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Zohor  4  rakaat dihimpunkan solat  Asar kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ العَصْر اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلى الظّهْر جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Asar  4  rakaat dihimpunkan  kepada Zohor
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
Solat  Maghrib dan Isya’ Jamak Taqdim
أُصَلِّي فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَثَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ العِشـَاءِ جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Maghrib  3  rakaat dihimpunkan solat  Isya’ kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ العِشـَاءِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلى المَغْرِبِ جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Isya’  4  rakaat dihimpunkan  kepada Maghrib
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.

2. JAMAK TA’HIR - Menghimpunkan 2 solat Fardhu dalam waktu kedua. Cthnya menghimpunkan solat Zohor dan Asar dan menunaikannya dalam waktu Asar.
 
SYARAT-SYARAT SOLAT JAMAK TA’HIR
1. Berniat melakukan solat Jamak Taqdim dalam waktu pertama (Zohor/Maghrib).
Niat hendaklah dilakukan seblum habis waktu solat yang pertama. Sekalipun waktu yang masih ada itu sekadar satu rakaat sahaja.

2. Masih dalam perjalanan sehingga kedua-dua solat selesai didirikan.
* Tertib tidak menjadi wajib kerana waktu bagi solat yang kedua (Asar/Isya’), telah masuk waktu bagi solat yang pertama (Zohor/Maghrib). Oeh itu boleh didahulukan mana-mana solat sama ada solat pertama atau solat kedua.
 
Cara melakukan solat JAMAK TA’HIR
1. Sunat @ afdhal melakukan solat waktu kedua dahulu (Asar/Isya’) kemudian diikuti oleh Solat Waktu pertama  (Zohor/Maghrib)
2. Selepas salam solat waktu kedua,  sunat iqamah dan kemudian dirikan solat waktu yang pertama.
3. Contoh lafaz niat Solat JAMAK TA’HIR
 
Solat  Zohor dan Asar  Jamak Ta’hir
أُصَلِّي فَرْضَ العَصْر اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الظُّهْرِ جَمْعٍ َ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Asar  4  rakaat dihimpunkan  kepada Zohor
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.
 
أُصَلِّي فَرْضَ الظُّهْر اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلى العَصْر جَمْعَ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Zohor  4  rakaat dihimpunkan solat  Asar kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
Solat  Maghrib dan Isya’ Jamak Ta’hir
أُصَلِّي فَرْضَ العِشـَاءِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ المَغْرِبِ جَمْعَ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Isya’  4  rakaat dihimpunkan  kepada Maghrib
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.

أُصَلِّي فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَثَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلى العِشـَاءِ جَمْعَ تَأْخِيْرٍلله تعالى
 Sahaja Aku solat fardhu Maghrib  3  rakaat dihimpunkan solat  Isya’ kepadanya
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.
SOLAT QASAR DAN JAMAK
Selain drp melakukan solat secara Qasar @ Solat secara Jamak, kita juga diharuskan utk mengerjakan Solat Qasar dan Jamak.
 
Cara mengerjakan Solat Qasar dan Jamak.
Cara mengerjakan Solat Qasar dan Jamak adalah sama spt mengerjakan solat Jamak Taqdim dan Solat Jamak Ta’hir, Cuma ditambah Qasar sahaja… iaitu Solat Zohor/Asar/Isya’ menjadi 2 rakaat sementara solat Maghrib kekal 3 rakaat.
 
Contoh Lafaz Niat Solat Qasar dan Jamak.
Solat  Zohor dan Asar  Jamak Taqdim dan Qasar.
أُصَلِّي فَرْضَ الظّهْرِ رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ العَصْر جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Zohor  2  rakaat Qasar dihimpunkan solat  Asar kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ العَصْر رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلى الظُّهْر جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Asar  2  rakaat Qasar dihimpunkan  kepada Zohor
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
 
Solat  Maghrib dan Isya’ Jamak Taqdim dan Qasar.
أُصَلِّي فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَثَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ العِشـَاءِ جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Maghrib  3  rakaat dihimpunkan solat  Isya’ kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ العِشـَاءِ رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلى المَغْرِبِ جَمْعَ تَقْدِيْمٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Isya’  2  rakaat Qasar dihimpunkan  kepada Maghrib
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
 
Solat  Zohor dan Asar  Jamak Ta’hir dan Qasar.
أُصَلِّي فَرْضَ العَصْر رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ الظُّهْرِ جَمْعٍ َ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Asar  2  rakaat dihimpunkan  kepada Zohor
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ الظُّهْر رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلى العَصْر جَمْعَ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Zohor  2  rakaat dihimpunkan solat  Asar kepadanya
 Jamak Taqdim kerana Allah Taala.
 
Solat  Maghrib dan Isya’ Jamak Ta’hir dan Qasar.
أُصَلِّي فَرْضَ العِشـَاءِ رَكَعَتَيْنِ قَصْـرًا مَجْمُوْعًا إِلَيْهِ المَغْرِبِ جَمْعَ تَأْخِيْرٍ لله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Isya’  2  rakaat dihimpunkan  kepada Maghrib
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.
أُصَلِّي فَرْضَ المَغْرِبِ ثَلَثَ رَكَعَاتٍ مَجْمُوْعًا إِلى العِشـَاءِ جَمْعَ تَأْخِيْرٍلله تعالى
Sahaja Aku solat fardhu Maghrib  3  rakaat dihimpunkan solat  Isya’ kepadanya
 Jamak Ta’hir kerana Allah Taala.


Persoalan Solat Jamak Qasar Berterusan



Soalan dari kawan saya yang dihantar ke Brunei oleh majikannya untuk
menyiapkan projek IT dan tidak ada tarikh yang tetap bila beliau akan
pulang ke Malaysia. Projek tersebut mungkin akan memakan masa
berbulan-bulan. Beliau bertanya bolehkah beliau berterusan solat jamak
qasar selama di Brunei?

jawapan:

Dalam situasi ini terdapat beberapa pendapat.

1) Sekiranya dia bermusafir tetapi kemudian bermukim di satu tempat
lebih dari tiga hari maka di tidak lagi dianggap sebagi musafir. Maka
dia menyempurnakan sembahyangnya pada hari yang ke empat.

2) Sekiranya dia bermusafir kemudian dia bermukim di satu tempat tanpa
mengetahui bila dia akan pulang ke tempat asalnya maka dia dibenarkan
mengqasharkan sembahyangnya selama tugasnya belum selesai.Apabila
tugas sudah selesai maka hendaklah dia menyempurnakan sembahyangnya.
Tetapi sekiranya dia bermukim di satu tempat lebih dari empat hari
dengan satu tempoh yang telah diketahui maka dia tidak lagi dianggap
musafir.

3) Seorang musafir boleh mengqasharkan sembahyangnya selagi dia belum
pulang ketempat asalnya asalkan dia tidak berniat untuk bermukim di
mana-mana tempat. Akob lebih cenderung dengan pendapat ini.


Nabi Muhammad Shallahu 'alaihi wasallam juga tidak membatasi jumlah
hari yang tertentu yang dibenarkan mengqashar sembahyang. Malah
kewujudan hadis-hadis dengan jumlah hari yang berbeza tersebut
menunjukkan tidak ada batasan jumlah hari yang tertentu dalam hal ini.
Perbezaan jumlah hari tersebut hanyalah menunjukkan keragaman corak
musafir Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam. Mari kita sama-sama
melihat hadis-hadis tersebut.

Dari Jabir bin Abdillah, dia berkata: "Rasulullah Shallahu 'alaihi
wasallam bermukim di Tabuk selama dua puluh hari (dan baginda)
mengqahsarkan sembahyang." (Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunan
Abu Dawud, Kitab al-Shalah, hadis no. 1046 dan Imam Ahmad, hadis no.
13625.)

Dari Imran bin Hussain, dia berkata: "Aku berperang bersama Rasulullah
Shallahu 'alaihi wasallam pada saat penaklukan kota makkah, maka
baginda bermukim di Makkah selama lapan belas malam dan tidak
sembahyang kecuali sebanyak dua rakaat (qashar)." (Hadis riwayat Imam
Abu Dawud dalam Sunan Abu Dawud, Kitab al-Shalah, hadis no. 1040.)

Yahya bin Abi Ishak berkata: "Saya mendengar Anas bin Malik berkata:
"Kami pernah musafir bersama Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam dari
Madinah ke Mekah. Selama dalam musafir itu baginda melakukan
sembahyang secara dua rakaat (qasar kecuali maghrib) sehingga kembali
ke Madinah. Orang bertanya: "Apakah kalian sempat menginap di kota
Makkah?" Anas menjawab: "Kami menginap di Kota Makkah selama sepuluh
hari." (Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Jamaah, hadis no. 1081.)

Jelas hadis-hadis di atas Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam tidak
membatasi tempoh hari yang tertentu yang dibenarkan mengqashar
sembahyang. Malah Sayyid Sabiq Rahimahullah telah membawa beberapa
athar dari para sahabat yang menunjukkan mereka tetap mengqasharkan
sembahyang walaupun mereka singgah di satu daerah dalam jangka masa
yang lama.

Miswar bin Makhramah berkata: "Kami bermukim dengan Sa'ad di salah
satu desa di wilyah Syam selama empat puluh hari. Selama itu Sa'ad
tetap mengqasharkan tetapi kami mencukupkan." Barkata Nafi': "Abdullah
bin 'Umar bermukim di Azrebaijan enam bulan dan tetap bersembahyang
dua rakaat ketika tertahan oleh salji waktu memasukinya." Hafash bin
Ubaidullah mengatakan bahawa Anas bin Malik bermukim di Syam dua tahun
dan terus bersembahyang sebagai musafir. Dan menurut Anas, para
sahabat Nabi Shallahu 'alaihi wasallam bermukim di Ramhurmuz selama
tujuh bulan dan tetap mengqasharkan sembahyang, sedang menurut Hassan,
dia bermukim dengan Abdurrahman bin Samurah di Kabul selama dua tahun
dan Abdurrahaman terus mengqasharkan tapi tidak menjama'. Kemudian
Ibrahim mengatakan pula bahawa para sahabat pernah bermukim di Rai
selama setahun atau lebih, dan di Sijistan selama dua tahun (dan
mereka tetap mengqasharkan sembahyang.)(Sayid Sabiq, Fikih Sunnah,
Jilid 1, ms. 218-219.)

Seterusnya kita akan melihat ulasan Sayyid Sabiq Rahimahullah
berkaitan dengan tempoh perjalanan yang dibolehkan mengqasharkan
sembahyang:

Seorang musafir itu boleh terus mengqashar sembahyangnya selama dia
masih dalam musafir. Jika dia bermukim di suatu tempat kerana sesuatu
keperluan yang hendak diselesaikannya maka dia tetap boleh
mengqasharkan sembahyangnya sebab dia masih dianggap sebagi musafir
walaupun bermukimnya di sana sampai bertahun-tahun lamanya. Adapun
kalau dia bermaksud hendak bermukim di sana dalam waktu yang tertentu
(yang telah diketahui pada awal musafirnya-pen) maka menurut pendapat
yang terkuat yang dipilih oleh Imam Ibnu Qayyim Rahimahullah,
bermukimnya itu belum lagi menghilangkan hukum musafir, baik lama atau
sebentar, selama dia tidak berniat hendak menjadi penduduk tetap di
tempat itu. (Sayyid Sabiq, Fikih Sunnah, Jilid 2, ms. 217.)

Setelah membawa pelbagai pendapat yang membatasi jumlah hari tertentu
yang dibolehkan mengqasharkan sembahyang, Imam Muhammad Ismail
al-Shan'ani dalam kitabnya Subulus Salam (Jilid 2, ms. 169) telah
menulis:

Sudah jelas tidak ada dalil yang menunjukkan Nabi Shallahu 'alaihi
wasallam tidak mengqasharkan sembahyang selama masa safar telah
melebihi dari waktu-waktu yang disebutkan di atas. Apabila tidak ada
dalil yang menunjukkan penetuan batas waktu, maka pendapat yang lebih
mendekati kebenaran ialah boleh sentiasa mengqasharkan sembahyang
selama dalam perjalanan itu sebagaimana yang pernah dipraktikkan oleh
para sahabat - kerana memang tidak dinamai mukim dalam keadaan
ragu-ragu setiap hari dan juga tidak dinamai mukim bagi orang yang
singah di satu tempat meskipun lama.

Pendapat ini dikuatkan lagi dengan apa yang kita dapati dari Sebuah
riwayat dari Abdullah ibnu Umar Radhiallahu 'anhuma , dia berkata:

Adalah Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam ketika keluar dari kota
Madinah, baginda tidak menambah rakaat sembahyang-sembahyangnya
melebihi 2 rakaat (kecuali maghrib) sehinggalah baginda kembali ke
kota Madinah (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah dalam Sunan Ibnu Majah,
Kitab Iqamah al-Shalah wa al-Sunnah Fiihaa, hadis no. 1067.)


Tentang bab Jama', maka sembahyang mengikut waktu lebih disyorkan.
Kerana menurut Syaikh al-'Utasimin Rahimahullah, Sembahyang boleh
dijama' ketika dalam perjalanan tetapi jika telah sampai ke tempat
tujuan maka lebih baik sembahyang mengikut waktu. Tapi harus diingat
Jama' bukan hanya disyaratkan bagi musafir. Sekiranya terdapat
kesulitan yang mendesak maka dia boleh mengjama'kan sembahyangnya
walupun tidak berada dalam perjalanan.

Jadi untuk rakan anda berada di Brunei dia boleh mengqasharkan
sembahyangnya sehingga kemabli ke Malaysia dan lebih disyorkan untuk
tidak mejama'kan sembahyangnya kecuali jika ada kesulitan yang
mendesak.

Saranan saya rukhshah (keringanan) yang Allah berikan ini merupakan
satu anugerah atau hadiah dari-Nya. Maka kita ambillah hadiah dari-Nya
ini. Antara manhaj Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam dalam membuat
pilihan ketika memberi pandangan adalah sebagaimana yang dikhabarkan
oleh Umm al-Mukminun 'Aishah radhiallahu 'anha:

Tidaklah Rasulullah Shallahu 'alaihi wasallam jika diberi dua pilihan
kecuali baginda memilih yang paling mudah diantaranya selagi tidak
mengandungi dosa. (Hadis Riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Hudud, hadis no. 6786.)

Semoga kemudahan yang Allah Subhanahu wa Ta'ala anugerahkan kepada
kita semua akan menjadi pilihan kita kerana mustahil apa yang
datangnya dari Allah dan Rasul-Nya serta menjadi amalan para sahabat
Nabi Radhiallahu 'anhum akan mengandungi dosa. Sesungguhnya Allah
Subhanahu wa Ta'ala hanya meninginkan kemudahan kepada hamba-hamba-Nya
dan tidak memberati kita semua.

WAllahu'alam







Soal-jawab tentang solat Jama' Qasar klik sini : Klik


Sumber dan bacaan lanjut: 
1. Klik 2. Klik 

1 comment:

Anonymous said...

salam,
saya nak bertanya,
saya baru sahaja dapat pekerjaan baru yang memerlukan saya bekerja di pelantar minyak di tengah lautan. pekerjaan saya memerlukan saya berada selama 2 minggu bekerja/tidur di pelantar minyak berkenaan.

soalannya, berapa lama yang saya boleh qasarkan sembahyang saya sebaik saja saya sampai di pelantar minyak berkenaan? Adakah saya dikira bermukim dipelantar minyak berkenaan? Saya hanya berkerja sahaja di pelantar tersebut., cukup 2 minggu, saya pulanglah ke kampung halaman saya.

Admin said...
Bergantung jarak pelantar dari tempat asal anda. kalau ikut fatwa Imam As Shafie anda hanya boleh qasar selama 3 hari 3 malam, hari ke 4 kena solat penuh.

kalau ikut fatwa Ibn Taimiyah anda boleh solat qasar terus selama berkerja di pelantar dengan syarat tidak ada niat untuk bermastatutin di situ.

terpulang pada pilihan anda.

sumber:
http://qasolatjamakqasar.blogspot.com/2011/01/solat-jamak-qasar-di-kampung.html