Memperingati
dan Merindui Rasulullah melalui Maulidur Rasul
Semoga Rabiul Awwal mampu mengukuh dan
mengeratkan silaturahim yang sedia terjalin. Syahadah
yang diucap adalah asas ikatan iaitu pengakuan yang satu, “ Sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah
melainkan Allah dan sesungguhnya Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah ”.Allah
SWT memputerakan daripada seorang wanita bernama Aminah pada hari Isnin 12
Rabiulawal tahun Gajah bersamaan 20 April 571M, seorang Nabi dan Rasul terakhir
bernama Muhammad. Ayahanda baginda bernama Abdullah wafat semasa putera ini
masih berada dalam kandungan bondanya. Datuknya Abdul Muthalib adalah daripada
keturunan Arab Quraisy, yang jurai salasilah moyangnya yang bernama Qusai bin
Kilab, seorang pemimpin Arab yang masyhur kerana jasanya telah berjaya
menyatukan bangsa Arab satu ketika dahulu.Lahirnya putera ini, bapa saudara
baginda yang paling gembira adalah Abu Lahab sehinggakan diriwayatkan bahawa
beliau telah menyembelih 100 ekor unta dan dijamu kepada kaum kerabat dan
pembesar-pembesar quraisy.
Manakala datuk baginda Abdul
Muthalib pula diceritakan telah membawa baginda mengelilingi kaabah sebanyak
tujuh kali bagi melahirkan rasa kegembiraan lahirnya putera ini.Dinyatakan di
dalam kitab sirah nabawiyah karangan Syeikh Ali Mansur bahawa salah seorang
bapa saudara baginda yang juga seorang pemimpin Quraisy yang terkenal dikenali
dengan panggilan Abu Lahab telah menyembelih 100 ekor unta kemudian memanggil
kaum kerabat, juga pemimpin-pemimpin Arab bagi menyambut keputeraan Nabi
Muhammad s.a.w. Nabi Muhammad s.a.w kemudiannya telah didukung manja oleh
datuknya Abdul Muthalib dan dibawa tawaf mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh
kali. Ketika berusia 40 tahun, Rasulullah S.A.W telah membedah
kepercayaan masyarakat Jahiliyyah dengan risalah Tauhid bagi membelah keyakinan
Arab yang musyrik bertuhankan makhluk kepada keyakinan bertuhankan Allah Yang
Esa.
Selama 13 tahun berada di
Mekah baginda telah meletakkan dasar Aqidah dengan menanamkan di dada para
sahabat asas-asas keimanan yang mantap dan kukuh. Keimanan ini diuji oleh Allah
SWT dengan penyiksaan yang dilakukan oleh golongan quraisy ini sehinggalah
Allah memerintahkan supaya orang-orang Islam Mekah ini berhijrah ke
Madinah. 10 tahun di Madinah barulah syariat-syariat lain diturun dan diamalkan
oleh umat Islam.
Kumpulan masyarakat yang
menerima dakwah di Mekah dan berhijrah ke Madinah dipanggil dengan golongan
Muhajirin. Manakala penduduk Madinah yang datang ke Mekah ketika musim Haji
kemudian kembali ke Madinah dengan berjanji taat setia untuk membela Rasulullah
SAW dipanggil dengan golongan Ansar. Nabi
SAW telah berjaya membuat satu revolusi dunia dengan menjadikan kota Madinah
sebagai Negara Islam pertama di dunia. Penduduk Madinah bukan sahaja telah
dibimbing dengan keagamaan oleh seorang Nabi dan Rasul tetapi bermula daripada
situlah sebuah negara yang berperlembagaan dapat ditubuhkan yang hanya
bermula dari sebuah masjid iaitu Masjid an Nabawi. Pengisytiharaan Negara
Madinah telah menyebabkan perubahan besar berlaku dan berkembang pesat.
Wujudnya satu sistem sosial, ekonomi dan politik yang baru di zaman tersebut.
Nabi s.a.w dilantik sebagai ketua negara yang berpandukan kepada
berperlembagaan yang diberi nama Sahifah Madinah.
Satu sistem syura diwujudkan
oleh Baginda dengan kepimpinan oleh barisan para menteri yang soleh dan
bertaqwa. Benarlah firman Allah di dalam surah Yunus ayat 49 :
yang bermaksud: “ Tiap-tiap umat itu mempunyai ajal,
apabila telah tiba ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkanya barang
sesaat ataupun mendahulukannya ” . Tanda-tanda pemergian
Rasulullah SAW telah dapat dirasai oleh para sahabat setelah pembukaan kota
Mekah. Firman Allah di dalam surah An Nasr, ayat 1 yang bermaksud: “
Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan. Dan kamu lihat manusia
masuk agama Allah dengan berbondong-bondong ”. Turunnya ayat 3 surah al
Maidah, maksudnya: “ Hari ini telah aku sempurnakan bagi
kamu agamamu, telah aku cukupkan bagi kamu nikmat-Ku dan Aku redha Islam itu
sebagai agama kamu ”
Kepulangan baginda ke hadrat
Yang Maha Esa tepat pada tarikh keputeraan baginda pada 12 Rabiulawal tahun 11
Hijrah bersamaan 7 Jun 633 M ketika berusia 63 tahun. Kesedihan dan kehilangan baginda bukan
kepalang hinggakan saidina Umar r.a menyatakan barangsiapa yang menyatakan
bahawa Rasulullah telah wafat pasti akan dipancung lehernya. Sehinggalah ia
ditenangkan oleh Saidina Abu Bakar r.a. Kata-kata Saidina Abu Bakar yang
dibacanya dari surah al Ahzab ayat 40, yang bermaksud: “ Muhamamd itu
sekali-kali bukanlah bapa dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia
adalah Rasulullah dan penutup Nabi-nabi ”.
Begitulah kecintaan para
sahabat dan ratapan serta tangisan kehilangan baginda SAW. Ketiadaan dan
kehilangannya sentiasa dirasai sehinggalah zaman ini. Generasi terdahulu telah
menetapkan hari keputeraan baginda bagi memperingati Rasulullah s.a.w. Justeru itu, kita hari ini telah
meneruskan sambutan itu bagi melahir dan menanamkan perasaan kasih dan cinta
kepada Rasulullah Saw.
CINTA KEPADA
NABI MUHAMMAD S.A.W
Firman
Allah Taala yang bermaksud :
Katakanlah:
“Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi
dan mengampuni dosa-dosamu.”Allah maha pengampun lagi maha penyayang. (Surah Ali Imran : ayat 31)
Dari Anas r.a
dari Nabi s.a.w bersabda:
“Tiga
perkara, barangsiapa yang terdapat padanya maka ia mendapat kemanisan iman
iaitu ia mencintai Allah dan rasulNya lebih daripada selain daripada keduanya.
Dia mencintai seseorang hanya kerana Allah, dan ia benci untuk kembali ke alam
kekufuran sebagaimana ia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka”.
Dalam satu hadis yang lain Rasulullah saw menyatakan
:“ Barangsiapa yang kasih akan daku, maka ia akan bersamaku di
syurga kelak ”
BENARKAH
SAMBUTAN MAULIDUR RASUL SUATU BID’AH
Dr. Yusuf al-Qaradawi, Ketua Persatuan Ulama Islam Antarabangsa,
membolehkan perayaan Maulid Nabi Muhammad SAW. Perayaan seperti itu
dibolehkan bagi mengingati kembali sirah perjuangan Rasulullah SAW,
keperibadian Rasulullah SAW yang agung, dan misi yang dibawanya daripada
Allah SWT kepada alam semesta. Menurut al-Qaradawi, perayaan Maulid
Nabi SAW tidak termasuk dalam kategori bid'ah.
Dalam fatwanya, al-Qaradawi melandaskan pendapatnya
dengan mengatakan bahawa memperingati kelahiran Rasulullah SAW adalah
mengingatkan umat Islam terhadap nikmat luar biasa kepada mereka.
"Mengingati nikmat Allah adalah sesuatu yang disyariatkan, terpuji dan
memang diperintahkan. Allah SWT memerintahkan kita untuk mengingat nikmat
Allah SWT, " ujar al-Qaradawi.
Namun demikian, al-Qaradawi juga mengatakan
bahawa sambutan Maulid Nabi SAW jangan sampai dicampuri dengan
pelbagai ragam kemungkaran dan penyimpangan syariat serta melakukan apa yang
tidak diperintah langsung oleh Allah SWT.
"Menganggap peringatan Maulid
adalah bid'ah dan semua bid'ah itu sesat dan tempatnya di neraka, itu tidak
benar sama sekali. Yang kita tolak adalah mencampurkan peringatan itu dengan
berbagai penyimpangan syariah Islam dan melakukan sesuatu yang tidak
diperintahkan langsung oleh Allah SWT seperti yang terjadi di
sebahagian tempat," kata al-Qaradawi.
Fatwa al-Qaradawi dikeluarkan untuk menjawab
pertanyaan sejumlah umat Islam yang menanyakan, "Apa hukumnya merayakan
Maulid Nabi SAW dan perayaan Islam lainnya, seperti perayaan tahun baru
hijriyah, Isra Mi'raj dan lain-lain?" Maka, al-Qaradawi menjawab antara
lain bahawa, "Mengingat nikmat itu diperintahkan, terpuji dan
memang dianjurkan. Mengingatkan umat Islam dengan berbagai peristiwa penting
dalam sejarah Islam yang di dalamnya terdapat pelajaran yang bermanfaat, bukan
sesuatu yang tercela, dan tidak boleh disebut sebagai bid'ah atau kesesatan.
"
Beliau menambah,
"Termasuk tanggungjawab kita adalah mengingati sirah perjalanan
Rasulullah SAW dalam sambutan peringatan. Ini bukan peringatan yang
bid'ah. Kerana kita mengingatkan manusia dengan Sirah Nabawiyah yang
mendekatkan mereka dengan misi Muhammad SAW. Ini adalah kenikmatan luar biasa.
Adalah dahulu para sahabat radhiallahu anhum kerap mengingati
Rasulullah SAW dalam pelbagai kesempatan. "
Antara contohnya, al-Qaradawi
menyebutkan, ungkapan seorang sahabat Sa'd bin Abi Waqqas radhallahu
anhu, "Kami selalu mengingatkan anak-anak kami dengan peperangan yang
dilakukan Rasulullah SAW sebagaimana kami menjadikan mereka menghafal satu
surah dalam Al-Quran." Ungkapan ini, menurut al-Qaradawi menjelaskan bahawa
para sahabat kerap menceritakan apa yang terjadi dalam perang Badar, Uhud dan
lain-lain, kepada anak-anak mereka, termasuk peristiwa saat perang Khandaq dan
Bai'atur Ridhwan."
Sambutan
Maulidur Rasul memang tidak dilakukan pada zaman sahabat. Sambutan ini mula
dilakukan di era tabiin iaitu generasi ketiga selepas kewafatan Rasulullah
s.a.w.Imam Syafie r.a mentakrifkan Bid’ah kepada 2 bentuk; pertama apa juga
bentuk perkara yang lakukan bersalahan dengan al quran atau sunnah atau ijma’
atau asar maka ia adalah Bid’ah
Dholalah. Manakala apa juga perkara kebaikan yang
dilakukan tiada bersalahan dengan al Quran, Sunnah, Ijma’ dan asar maka ia
adalah Bid’ah Hasanah.Bid’ah dholalah boleh kita lihat contohnya seperti sembahyang diwajibkan lima
waktu sehari semalam tetapi direka atau ditambah kepada 6 waktu.Dakwaan solat
hanya memadai dengan niat sahaja tanpa perbuatan seperti yang dilakukan oleh
sesetengah ajaran yang mendakwa sebagai ilmu makrifat juga tergolong dalam
bid’ah ini.
Bid’ah
Hasanah yang dikira elok dan membantu memperkukuh dan memelihara sunnah.
Bid’ah seperti ini walaupun tidak dilakukan oleh Rasulullah saw tetapi terdapat
dalil-dalil umum dari al-quran atau hadis menyuruh atau menggalakkannya.
Contohnya penulisan al quran daripada hafalan-hafalan para sahabat yang hufaz
dibimbangi pada ketika itu ramai sahabat yang gugur syahid di dalam peperangan
Fi Sabilillah lalu Khalifah Saidina Uthman telah mengarahkan supaya
ditulis al Quran. Justeru itu hukumnya dihukum oleh ashabus Syafie adalah wajib.
Bid’ah Hasanah ini juga adakala hukumnya menjadi sunat, makruh dan harus.
Diriwayatkan
dari Imam At tarmizi, Abu Dawud, Imam Ahmad dan Ibnu Majah bahawa Rasulullah
SAW bersabda:
“ Wajib ke atas kamu untuk mendengar dan patuh, meskipun ia (pemerintah)
itu seorang Habsyi, kerana sesungguhnya barangsiapa di antara kamu yang hidup
maka ia akan melihat banyak perbezaan-perbezaan, maka wajib ke atas kamu untuk
menetapi sunnahku dan sunnah Khulafa’ Ar Rashidin yang mendapat petunjuk.
Gigitlah ( peganglah ) ia dengan geraham ( erat-erat) dan takutlah kamu
terhadap hal-hal yang baru kerana setiap Bid’ah itu adalah sesat ”.
BATAS-BATAS SYARAK YANG PERLU DIJAGA UNTUK MENYAMBUT MAULIDUR RASUL
Majlis Sambutan
Maulidur Rasul yang hendak diadakan mesti menjaga perkara-perkara berikut
:
1.
Pakaian –
hendaklah memakai pakaian yang sesuai dan tidak mendedahkan aurat. Tidak
berhias secara berlebihan iaitu bertabarruj ala Jahiliyyah. Firman Allah yang
bermaksud :
“Dan hendaklah kamu tetap di
rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang
Jahiliyyah yang dahulu dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah
Allah dan rasulNya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari
kamu hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya”. (Surah al-Ahzab: ayat 33).
2. Pengisian yang bermanfaat dan tiada perkara
maksiat dan tidak menimbulkan permusuhan di kalangan
masyarakat.
3. Tidak menyanyi lagu-lagu yang melalaikan dan memuji selain
daripada Allah dan Rasul. Tidak menyiarkan suara wanita yang mendayu-dayu
dikhalayak ramai sehingga menimbulkan fitnah dikalangan kaum lelaki.
4. Alatan muzik yang digunakan mestilah yang diharuskan oleh
syara’.
5. Tidak melakukan pembaziran seperti kewangan, makanan, hiasan dan
lain-lain.
6.
Jamuan atau sumber makanan
yang dijamu adalah mesti halal. Ditegaskan oleh Allah SWT dalam firmannya yang
bermaksud:
“Sesungguhnya orang yang membazir itu saudara syaitan dan
syaitan itu sangat ingkar kepada tuhannya.” (Surah Al-Israk:
ayat 27).
7. Tiada percampuran antara lelaki dan wanita . Mengasingkan tempat
duduk antara mereka.
HIKMAH MENYAMBUT MAULIDUR RASUL
Hikmah diadakan hari
Sambutan Maulidur Rasul adalah berikut :
1. Memupuk rasa cinta dan kasih kepada Nabi Muhammad s.a.w.
2. Peluang dakwah kepada masyarakat
3. Menyatupadukan umat Islam
4. Mewujudkan mahabbah dan mengeratkan silaturahim
5. Menghayati sirah perjalanan hidup dan perjuangan Nabi
6. Menghayati kehebatan akhlak dan keperibadian Rasulullah s.a.w.
7. Menjinakkan generasi muda agar cenderung kepada agama Islam
sebagai generasi pelapis.
8. Penyebaran ilmu dan syiar Islam
9. Memberikan informasi semasa
Wassalam.
Selamat
menyambut Maulidur Rasul
Sumber: AJK Biro Dakwah Surau Nurul Jannah
No comments:
Post a Comment